Masterate creștine: întru revigorarea învățământului teologic și religios
În Republica Moldova învăţământul teologic şi cel religios sunt la un (re)început de drum. Perioada sovietică şi-a spus cuvântul, astfel încât, după câteva decenii de ateism şi de prigoană a credinţei, au fost lichidate instituţiile teologice, a fost închisă o bună parte din sfintele lăcaşe şi aşezăminte monahale, a fost scos din şcoală elementul religios.
La insistenţa Bisericii statul independent Republica Moldova revine la ideea implementării învăţăturii şi moralei creştine în conştiinţa populaţiei. Din anul 1995 se încearcă reintroducerea Religiei în învăţământul preuniversitar, iar din anul 2010 aceasta este predată ca disciplină opţională.
Astăzi se pune problema unor cadre didactice competente, care ar putea intra în şcoală să predea această disciplină.
Prima problemă ţine de cadrele teologice care, în marea lor majoritate, au fost instruite în sistemul sovietic şi, evident, nu sunt pregătite în măsura cuvenită să predea religia. Este un mare dezavantaj faptul că, până astăzi, nu avem instituţii acreditate în acest sens. Or, 90 la sută din absolvenţii teologi provin din instituţii care le oferă o diplomă recunoscută doar în cadrul cultului ortodox.
Din anul 2003 tot mai mulţi absolvenţi teologi vor să se implice în alte domenii de activitate, iar actele de studii devin un impediment în acest sens. Astfel, s-a identificat o metodă alternativă, în urma colaborării Bisericii cu ministerul de resort, în vederea admiterii absolvenţilor teologi de la Chişinău la diverse programe de masterat în alte instituţii de învăţământ superior din republică.
În această perioadă sute de teologi şi-au depus dosarele la masterat şi doctorat, în special la facultăţi din cadrul Universităţii de Stat din Moldova şi al Universităţii Pedagogice de Stat „I. Creangă”. Dintre specialităţile mai solicitate sunt pedagogia, filosofia, istoria, filologia şi asistenţa socială.
Acum trei ani, la iniţiativa decanatului Facultăţii de Litere, USM, a fost inaugurat un program de masterat pentru contingentul bisericesc, intitulat Studii filologice şi spiritualitate creştină, care se bucură de un deosebit succes. A fost intuită necesitatea unui astfel de program, iar dna Claudia Cemârtan, decanul Facultăţii de Litere, era foarte optimistă când a propus acest masterat în vara anului 2012: „Absolvenţii noştri se vor putea angaja uşor în câmpul muncii. Studiile şi cunoştinţele acumulate le vor oferi absolvenţilor posibilitatea de a preda nu doar limba şi literatura română, dar şi orele opţionale de Religie. Aceste două discipline este necesar a fi îmbinate eficient pentru a forma un cetăţean inteligent şi cu frică de Dumnezeu. Posibilităţile de angajare a absolvenţilor acestui program sunt instituţiile educaţionale (învăţământ, mass-media, management cultural), instituţii cu caracter cultural, literar, redacţii, birouri de traducere, edituri etc.” [3].
Astfel, prima promoţie de la Litere a susţinut cu brio tezele de masterat în vara anului 2014, iar comisia abilitată menţiona într-un articol: „…Masteranzii de la programul Studii Filologice şi Spiritualitate Creştină s-au remarcat printr-o bună pregătire şi prin maturitate în gândire. Având, în marea lor majoritate, studii teologice, s-au arătat foarte receptivi pentru însuşirea diferitor discipline filologice: Studiul textului biblic, Literatură latină creştină, Lexicologie biblică ş.a., manifestând o deschidere pe care o au doar oamenii culţi, adevăraţii intelectuali. Împreună cu conducătorii au reuşit să descopere subtilităţile textelor antice, au descifrat nuanţele miturilor curente ale civilizaţiei europene, au urmărit evoluţia unor termeni şi concepte religioase. Discuţiile din cadrul cursurilor au permis să ne împărtăşim cunoştinţele, fiecare dintre noi, şi profesorul, şi masterandul, ieşind din aula universitară mai îmbogăţiţi. Comunicarea de calitate iniţiată cu masteranzii de la acest program – fie ei proaspăt licenţiaţi, fie profesori de liceu cu experienţă, preoţi, autori de manuale ş.a. – a permis să deschidem uşile pentru o colaborare fructuoasă, care, indiscutabil, se va realiza prin proiecte, publicaţii şi conferinţe organizate în comun.” [2, p. 7].
De rând cu acest program în filologie, au fost propuse încă două masterate la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, intitulat Consiliere educaţională şi spirituală, iar în cadrul Facultăţii de Istorie şi Filozofie – programul Istoria şi cultura religiilor.
Astăzi numărul învăţăceilor este de circa 70, veniţi din diverse domenii: teologie, economie, psihologie, filologie etc., pe care îi uneşte însă compartimentul spiritualitate creştină. Sunt în acelaşi duh al credinţei, se împrietenesc între ei şi impresionează pe cei din jur prin responsabilitate, maturitate şi spirit de iniţiativă. O bună parte din ei predau religia în şcoală, alţii se îndrăgostesc de această disciplină şi, în urma lecţiilor publice desfăşurate în diverse şcoli, rămân, ulterior, pe post de cadre didactice la această disciplină opţională. Unii inaugurează şcoli duminicale pe lângă parohii, iar pe alţii studiile pur şi simplu îi apropie de Dumnezeu.
Nu toţi se regăsesc în domeniul teologiei; astfel absolvenţii teologi vin la studii mai mult pentru istorie, litere, pedagogie şi, viceversa, cei din alte domenii sunt copleşiţi de disciplinele religioase. Apoi, nu are niciun sens să urmezi studii doar pentru o disciplină facultativă, după cum este cea de Religie. Or, programele de master vin cu oportunitatea de specializare în domeniile laice: litere, istorie şi pedagogie.
Constatăm aspectul benefic al interdisciplinarităţii studiilor de masterat, elementul teologic reintrând în sistemul de învăţământ superior, iar contingentul bisericesc îşi lărgeşte spectrul preocupărilor în domeniul socio-umanistic. Numeroşi slujitori ai Bisericii se consacră altor domenii de activitate. În zilele de sâmbătă şi duminică, precum şi la sărbători mai importante sunt prezenţi la serviciile divine, în rest activând în şcoală, în centre de plasament şi în alte instituţii compatibile vocaţiei sacerdotale.
Aceste programe de masterat le deschid noi perspective multora dintre slujitori. Graţie încadrării slujitorilor în diverse domenii laice, o bună parte dintre ei soluţionează problema stagiului de muncă, a asigurărilor medicale şi sociale, deoarece multe biserici nu sunt înregistrate ca persoane juridice sau nu sunt în stare să achite impozitele pe venit.
În ultimii ani şi autorităţile centrale bisericeşti încurajează aprofundarea studiilor în cât mai multe domenii de activitate, iar slujitorii de astăzi trebuie să aibă un spectru larg de pregătire. „Preotul trebuie să aibă o pregătire multilaterală, deoarece el comunică cu persoane de diferite profesii şi cu fiecare trebuie să poată discuta în limbajul lui. De aceea, consider foarte important a dezvolta colaborarea cu instituţiile de învăţământ superior din domeniul ştiinţelor naturale, de a invita profesorii să ţină prelegeri în instituţiile noastre” [3], menţionează patriarhul Bisericii Ruse Kiril.
Graţie implicării profesorilor şi masteranzilor de la aceste programe s-au organizat două conferinţe internaţionale: „Biserica Ortodoxă din interfluviul pruto-nistrean 1813-2013” şi „Educaţia din perspectiva valorilor”, în urma cărora au fost publicate volumele cu comunicările prezentate.
Acum doi ani, în cadrul USM, a fost inaugurată prima Bibliotecă de carte religioasă, care numără peste cinci mii de titluri de carte religioasă şi studii teologice [7]. În acelaşi timp, are loc un permanent schimb de experienţă între masteranzii programelor de spiritualitate creştină şi cei de la universităţile din Sibiu, Oradea şi Alba Iulia, România.
E un început de drum pentru un viitor cu perspectivă pentru cadrele teologice, precum şi pentru aceia care vor preda Religia în diverse instituţii sociale.
Preot Octavian MOȘIN
Bibliografie
1. Moşin O. Pledoarie pentru revenirea învăţăturii creştine în mediul universitar. În: Şcoala şi Biserica: parteneriat pentru educaţie. Materialele Seminarului metodologic republican. Chişinău, 2013.
2. Studii filologice şi spiritualitate creştină – un program de anvergură şi pionierat, realizat în cadrul masteratului de la USM. În: Literatura şi Arta, nr. 28, 10 iulie 2014.
3. Studii postuniversitare disponibile pentru teologi şi nu numai. Interviu cu dna Claudia Cemârtan. Disponibil la: http://masterateortodoxe.blogspot.com/
4. www.litere.md
5. www.masterateortodoxe.blogspot.com
6. www.mitropolia.md
7. http://ortodox.md/articole/vizita-ips-mitropolit-vladimir-la-facultatea-de-litere-ausm/
8. www.patriarchia.ru
Sarutmana parinte.
Am o mare problema si va rog frumos sa ma lamuriti. De fapt cred ca suntem mai multi in acest caz. A aparut pe niste bloguri ortodoxe o profetie a unui cuvios Kuksa al Odesei. In ultima parte a profetiei spune un lucru care pe mine cel putin ma bulverseaza. Redau ultima parte a acestei profetii :
”Surorile mele, știți ce am să vă spun – Domnul a pregătit așa o groapă adâncă pentru lume, încât nici fundul nu i se vede și pe toți păcătoșii îi va pune acolo. Doamne miluiește, vă spun fără ocolișuri că despre acestea Domnul mi-a descoperit, vă spun adevărul, nu vă mint. Pentru că a grăi neadevăr este un mare păcat, Domnul să ne ferească! Despre măritiș sau însurătoare nu numai că nu poate fi vorba, dar nici gândul să nu-l aibă, e un mare păcat; băieților tineri și fetelor nu li se cuvine să se căsătorească. Cei căsătoriți să înceteze de a mai trăi trupește și, înfrânându-se, să trăiaacă în curățenie.”
Pai de cate ori merg cu iubita mea la duhovnicul ns, ne repeta insistent sa ne casatorim. Si noi am planificat in sfarsit casatoria. Nu mai stiu ce sa mai cred cu profetiile astea pe banda rulanta. Mai exista cititori prin blogosfera ortodoxa bulversati de ceea ce spune cuviosul rus sau ucrainean (ca nu stiu ce era) Va rog mult sa ne raspundeti. Va multumesc. Doamne ajuta.